Xiaomi - co to za firma?

Udostępnij

Firma Xiaomi pojawiła się na europejskich rynkach jak duch. W ciągu kilku lat stawała się coraz bardziej rozpoznawalna, a klienci stopniowo obdarzali ją zaufaniem. Jak to się zaczęło? Jakim cudem w ciągu sześciu lat firma Xiaomi tak bardzo się rozwinęła, że stała się warta więcej, niż znane Sony?

Xiaomi - początki

Historia firmy Xiaomi jest bardzo niedługa. Marka powstała w roku 2010, a założył ją Lei Jun, do dziś będący prezesem. Początkowo zarządzał on firmą Joyo, kupioną przez Amazon. Pieniądze z tej transakcji pozwoliły Chińczykowi założyć własną, wymarzoną markę smartfonów. Ten proces był też poparty wieloletnią pasją do urządzeń mobilnych i znakomitą znajomością rynku. Firma Xiaomi powstała w 2010 roku, a w 2011 wypuściła na rynek pierwszy model, Mi 1 - dziś jest światowym potentatem, graczem, którego nie można lekceważyć na rynku.

XIAOMI

Polski rynek

Na rodzimy rynek Xiaomi weszło 22 września 2016 za pośrednictwem firmy ABC Data. Dziś jej smartfony można kupić także w sieciówkach z elektroniką - to już nie niszowy producent, na którego niewiele osób zwraca uwagę, wybierając smartfon.

Jabłkowe inspiracje

Przyglądając się polityce firmy oraz urządzeniom Xiaomi trudno przeoczyć wyraźne inspiracje marką Apple. Już od samego początku urządzenia wypuszczane na rynek przez Xiaomi przypominały popularne iPhone'y. Mi 1 przypominał telefony Apple i do dziś kolejne modele je przypominają. Początkowo taki stan rzeczy budził kontrowersje, dziś jednak uchodzi za normę. Także sam prezes Xiaomi nie wypiera się inspiracji podziwu dla założyciela Apple. W wielu wywiadach przyznawał, że Apple stanowi jego wzór.

Strategia biznesowa Xiaomi

Cechą charakterystyczną dla biznesowej drogi Xiaomi jest konsekwencja. Firma oferuje niewiele modeli telefonów, za to oszczędza na wszystkim, co nie wpływa bezpośrednio na ich działanie.Przede wszystkim, Xiaomi nie współpracuje ze sklepami ani operatorami, nie stosuje też klasycznej reklamy - opiera się tylko na poleceniach użytkowników swoich produktów. Taki "czysty marketing" opłaca się w dzisiejszych czasach - konsumenci ufają autentycznym opiniom. Xiaomi kontroluje też ceny, marżę i sprzedaż swoich telefonów.Wszystko to pozwala utrzymać naprawdę dobre ceny telefonów Xiaomi. Flagowca chińskiego Apple można kupić za cenę, w jakiej europejskie firmy oferują średniaki. Co więcej, nie będzie on odbiegał od modeli premium. Telefony Xiaomi są długo obecne w ofercie, a nowe modele zawsze różnią się na plus od poprzednich.

Wyniki finansowe firmy

To kwestia, która nie jest w pełni jawna. Lei Jun raczej nie chwali się wynikami wprost, jednak wiadomo, że Xiaomi z roku na rok sprzedaje coraz więcej smartfonów. O ile Mi 1 sprzedał się w nakładzie 7 milionów sztuk (zakładano 300 tysięcy), o tyle w roku 2015 Xiaomi sprzedano już ponad 70 milionów smartfonów. Wartość firmy wyprzedza w tej chwili Sony i osiąga światową czołówkę. Prosty marketing, jasne postępowanie w strategia, a także naprawdę konkurencyjne ceny sprawiają, że popularność Xiaomi wciąż wzrasta.

Komentarze (0)

Zostaw komentarz