Smartfon na wyprzedaży - co sprawdzić przed zakupem?

Udostępnij

Zdarza się, że zamiast kupić fabrycznie nowy i wysokiej jakości smartfon, kupujemy taki, który nie jest całkiem nowy i wadliwy - co zrobić, by tego uniknąć?

Przy zakupie smartfona może pojawić się kilka problemów: na przykład może zostać sprzedany niezbyt nowy egzemplarz, istnieje też ryzyko otrzymania wadliwego urządzenia. Oto kilka wskazówek, które pomogą Ci kupić dokładnie to, czego potrzebujesz - nowy i sprawny smartfon.

8 kroków do sprawdzenia smartfona przed zakupem

Jaka jest zasadnicza różnica między recenzją rozpakowania smartfona a zwykłą recenzją tekstową? Dziennikarze często dostają używane urządzenia do testów, a nawet bez pudełka i opakowania. Unboxing natomiast dotyczy zupełnie nowego smartfona. Dokładnie taki sam jak ten, który będzie oferowany w sklepie. Oglądając unboxing zwróćcie uwagę na folie: niektóre modele mają je tylko z przodu, a niektóre także z tyłu. Zobaczycie to na filmie. A jeśli próbują Ci sprzedać smartfon bez jednego z filmów, to wiesz, że ktoś jej używał. Niestety, zdarza się: czasem smartfony są "majstrowane" przez nieuczciwych sprzedawców, a czasem próbują oni sprzedać zwrócony towar pod pozorem nowego. I tak, czasem wbijają do kieszeni akcesoria - przejściówki, słuchawki, kable i tak dalej. Dlatego patrząc na recenzję rozpakowania, pamiętaj o zawartości zestawu.

mężczyzna ze smartfonem

1. Sprawdzenie pudełka na smartfony i stanu filmów

Rozdarte papierowe plomby wskazują tylko na jedno: pudełko zostało otwarte. Dlaczego - jest to pytanie otwarte. Może konsultant postanowił przyjrzeć się urządzeniu, a może postanowił z niego skorzystać. Dlaczego miałbyś płacić za smartfon, który wygląda na nowy, ale tak naprawdę nim nie jest?

Podobnie jest z foliami: jeśli ich brakuje lub są przyklejone krzywo i z bąbelkami, to wiadomo, że coś jest nie tak. Są jednak wyjątki: naklejki foliowe na bardzo tanich urządzeniach są często przyklejone po prostu krzywo i z pęcherzykami powietrza. I nie jest to wina sprzedawców, ale chińskich fabryk drugiej lub trzeciej echelon, które nie nadążają za procesem technologicznym.

2. Szukaj rys, wgnieceń i odprysków na swoim smartfonie

Czasem te artefakty zostawiają ci sami sprzedawcy, a czasem urządzenie przyjeżdża z nimi z fabryki. Ważne jest, aby przed zakupem zidentyfikować zarysowania, wyszczerbienia i wgniecenia. Ponieważ nie są one traktowane jako wada: jak tylko zapłacisz za smartfon, staną się twoim osobistym problemem. O ile wadliwy ekran, aparat, bateria i tak dalej mogą być później uznane za wadę i naprawione lub wymienione w ramach gwarancji, o tyle zarysowania i inne wady zewnętrzne, jeśli nie widać ich od razu, nie będą nikomu przeszkadzać.

3. Sprawdzanie wydajności aparatu w smartfonie

Ewidentnie warto zrobić kilka zdjęć. W sklepie, a najlepiej, także na zewnątrz. A następnie zbadaj je dokładnie, aby upewnić się, że nie ma rozmycia w niektórych obszarach, oczywistych smug i tak dalej.

Ale jest jeszcze jedna rada. Do oceny jakości smartfona można użyć zwykłego zdjęcia z ulicy lub wnętrza sklepu, ale nie zawsze da się zauważyć wadę - zdjęcie będzie pełne szczegółów, żywych kolorów itp. Przynieś więc ze sobą lub poproś sprzedawcę o zwykłą białą kartkę papieru.

Faktem jest, że wszelkiego rodzaju plamy (różowawe, żółtawe, niebieskawe) na zdjęciu to zmora wielu modeli smartfonów. Takie plamy są doskonale widoczne na zdjęciach jednolitych białych obiektów. Czasami jest to problem z oprogramowaniem smartfona, a wtedy znajdujesz go we wszystkich egzemplarzach bez wyjątku. Zdecydujcie więc sami: albo weźcie swój smartfon i czekajcie na aktualizacje oprogramowania, albo odmówcie zakupu.

mężczyzna ze smartfonem

4. Sprawdzanie ekranu dotykowego w smartfonie

Aby przetestować ekran dotykowy, przejdź do menu i dotknij wszystkich bez wyjątku ikon aplikacji. Znajdują się one niemal na całej powierzchni ekspozycyjnej. Stukając w nie, można zidentyfikować tzw. martwe punkty - miejsca, w których z jakiegoś powodu ekran dotykowy reaguje słabo lub wcale. Druga opcja to próba pisania na klawiaturze. Najpierw w trybie pionowym, a następnie w trybie poziomym. W ten sposób pokryjesz również prawie cały obszar ekranu.

Zauważ, że takie usterki są w dzisiejszych czasach bardzo rzadkie w smartfonach, ale nadal można się na nie natknąć od czasu do czasu. Szczególnie w ultra-budżetowych smartfonach.

5. Sprawdzanie wyświetlacza smartfona pod kątem martwych pikseli

Jest tu kilka możliwości. Pierwszym z nich jest użycie aplikacji sprawdzających ekran, takich jak DeadPixelTest. Te są w porządku, ale daleko jest do pewności, że będzie można umieścić taką aplikację na urządzeniu, którego jeszcze nie kupiliśmy. Czasami polityka sklepu zabrania potencjalnym klientom umieszczania na smartfonach własnego oprogramowania, a czasami jest to po prostu niezbyt wygodne. Na przykład, jeśli w salonie nie ma Wi-Fi, albo jeśli nie chcesz wprowadzać swojego konta na smartfonie lub rejestrować nowego specjalnie na potrzeby testów.

W takim przypadku należy zawczasu przygotować się na sprawdzenie nieco pikseli. Weź w domu kartę microSD i zapisz na niej kilka jednokolorowych obrazków - czerwony, czarny, szary, niebieski, biały i tak dalej. W sklepie włóż pendrive do slotu w smartfonie, przejdź do galerii i uważnie poszukaj na zdjęciach "obcych" punktów. (Jednocześnie sprawdź, czy wszystko jest w porządku z gniazdem i czy urządzenie rozpoznaje MicroSD). Jednak ta metoda również nie jest uniwersalna: istnieją modele (jak OnePlus 5 i wszystkie iPhone'y bez wyjątku), które nie mają gniazda na karty flash.

I tak, na białych i czarnych tłach (które są najczęściej spotykane) widać nie tylko połamane piksele, ale też różne smugi - na przykład żółtawe lub niebieskawe. Te również są wadliwe.

6. Sprawdzenie jakości budowy smartfona

O tym, jak sprawdzić jakość budowy smartfona, można by napisać rozprawę, ale spróbujmy pokrótce omówić najważniejsze kwestie.

Po pierwsze, szkło pokrywające ekran może być przyklejone krzywo. Aby to wykryć, należy podjąć następujące kroki. Najpierw jednocześnie przejedź palcami wzdłuż żeber - miejsc, w których boczne krawędzie osłonki stykają się z frontem. Palce nie powinny wyczuwać żadnych zgrubień ani wgnieceń. Po drugie, warto porównać szerokość szczelin wokół ekranu. Szczeliny na połączeniach powinny być idealnie jednolite. Jeśli szerokość jest inna, to jest problem z montażem. Po trzecie, warto położyć smartfon na poziomej powierzchni i spojrzeć na niego od strony końców. Jeśli podczas montażu wystąpią jakieś nieprawidłowości, prawdopodobnie zauważysz, że panel przedni jest nierówno ustawiony.

smartfon

Przeczytaj też: Jak wyczyścić smartfona z brudu i kurzu? Porady i wskazówki

Po drugie: niedopuszczalne są skrzypienia, chrzęsty i luzy paneli obudowy. Nawet największe chińskie fabryki nie opanowały do 2017 roku technik montażu zapewniających idealne dopasowanie.

Jednocześnie nierzadko zdarza się, że nawet najtańsze smartfony mają lekko grzechoczące klawisze głośności i zasilania. Nie należy tego brać za wadę - raczej jest to po prostu taka nieprzyjemna osobliwość. Możesz sprawdzić, czy tak jest, prosząc o drugie urządzenie do porównania.

Jeszcze jedno: normalne, a nie nienormalne jest słyszenie odgłosów stukania wydobywających się z modułu kamery. Jest to cecha charakterystyczna dla układów optycznych montowanych w smartfonach.

7. Sprawdzanie części audio

Z głośnikiem sprawa jest prosta - uruchamiamy preinstalowane melodie i jeśli grają, to wszystko jest z urządzeniem w normie. Jeśli nie ufasz tym wbudowanym, noś z domu kartę MicroSD z ulubionymi utworami (o ile urządzenie obsługuje pendrive'y). Ze słuchawkami jest bardziej skomplikowanie: niektórzy producenci - na przykład Xiaomi - nie wyposażają swoich smartfonów w "uszy", co utrudnia sprawdzenie tego podczas procesu zakupu. Więc albo poproś o słuchawki do testu u sprzedawcy, albo, jeszcze lepiej, przynieś własne.

8. Sprawdzanie baterii

Jeśli model ma wymienną baterię, powinna na niej świecić biała dioda. Jeśli nie jest biały, ale czerwony, to wiesz, że w smartfonie jest wilgoć. I może to nie potrwać długo.

Dobrym pomysłem jest również ładowanie smartfona przez co najmniej kilka minut, aby upewnić się, że złącze interfejsu działa prawidłowo, a ładowarka działa prawidłowo.

Komentarze (0)

Zostaw komentarz